STUDIOLIVE III ULT STUDIOLIVE AR USB AIR YOUTUBE PRESONUS AKTUALITY KDE KOUPIT PRESONUS

Nová definice digitální mixáže

StudioLive® III: Digitální mixpulty/rekordéry s 32/24/16 vstupy a motorizovanými fadery

Nejvýkonnější digitální mixy ve své třídě

Digitální mixy/rekordéry řady StudioLive® III patří k nejvýkonnějším audio mixerům své kategorie. Výsledkem devíti let pečlivého vývoje je třetí generace mixů StudioLive s plně vyvolatelnými presety, 33/25/17 dotykově citlivými, motorizovanými fadery a s 32/24/16 Class A předzesilovači XMAX, jejichž nastavení je rovněž možné uložit a vyvolat. Navzdory svým rozsáhlým funkčním možnostem vylepšuje třetí generace mixů Studio Live legendárně jednoduché ovládání pultů PreSonus o široké možnosti kustomizace a přizpůsobení pracovních postupů požadavkům a zvyklostem uživatele. Tradičně vyhledávaný zvuk StudioLive je nyní lepší než byl kdy předtím, zejména zásluhou od základů kompletně nově navrženého procesingu Fat Channel a v neposlední řadě též ekvalizérů a kompresorů ve vintage stylu. Připojením zabudované AVB sítě, integrovaného multitrackového rekordéru Capture™ využívajícího SD karty a navíc ještě kompletního balíku ovládacího a produkčního softwaru, dostaneme mixážní a nahrávací továrnu, která je stejně tak impozantní při živém ozvučování, jako ve studiových aplikacích.

Integrované vícestopé nahrávání a virtuální zvuková zkouška – bez počítače

Záznamový software PreSonus Capture je intuitivní a spolehlivá multitracková aplikace s možností virtuální zvukové zkoušky. Je nainstalovaná přímo v mixu StudioLive, takže svůj notebook můžete klidně nechat doma. Ke startu vícestopého záznamu na „palubní“ SD kartu stačí stisknout jediné tlačítko. Po skončení nahrávání můžete uloženou Capture session otevřít v editačním programu Studio One® pro Mac® a Windows® (je samozřejmě přiložen) a celá scéna včetně faderových úrovní nebo nastavení Fat Channelu a ano, i včetně těch otravných bubenických sól, která jste museli snášet celý večer, se přenese do session ve Studio One.

Capture patří k nejspolehlivějším a nejsnadněji ovladatelným programům určeným pro živé nahrávání. Jeho přednosti máte nyní k dispozici i bez použití počítače, až 34 kanálů totiž můžete nahrávat přímo na SD kartu. Nahrávat můžete začít rychle – jedním stiskem tlačítka: stačí vložit SD kartu, stisknout Record a Capture už zařídí vše ostatní. Pokud na to máte čas, můžete ještě manuálně pojmenovat svou session a individuálně označit ty kanály, které chcete nahrát. Díky tomu je nahrávání jednoduché a zcela bezproblémové.

SD karty jsou standardním formátem používaným např. v mnoha fotoaparátech a pro živé nahrávání jsou naprosto vynikající. Karty musí splňovat striktní testovací a výkonové standardy. Každá SD karta má svou třídu a pro její získání musí projít přísným testováním. Pro bezchybné nahrávání 34 kanálů nekomprimovaného audia vyhovují SD karty třídy 10 U3. SD karty jsou ploché, nevyčnívají a po zabudování jsou s povrchem mixážního pultu v rovině, takže o kartu nemůžete náhodně zachytit a zlomit jí, jako se to občas stává s USB flash disky. Karty navíc nemají žádné pohyblivé části, jsou tedy mnohem spolehlivější a snesou podstatně drsnější zacházení (např. na cestách), než pevné disky. A jelikož jsou SD karty velmi rozšířené v mnoha výrobcích spotřební elektroniky, jsou také velmi snadno dostupné.

Představujeme nový Fat Channel

Fat Channel pro mixpulty řady StudioLive III byl navržen zcela nově, stále si však zachoval svou digitální preciznost, kombinovanou s duší a srdcem analogového zvuku. Nový Fat Channel přichází s filozofií ve stylu studiových pluginů - od klasických lampových limiterů po pasivní ekvalizéry. Pro každý kanál tak máte jako alternativní volbu k dispozici analogově znějící ekvalizéry a kompresory ve vintage stylu. A navíc k procesingu na vstupních kanálech nabízí pulty StudioLive III ještě plně parametrický 6-pásmový ekvalizér na každém z výstupů. Užijte si rozsáhlé možnosti procesingu ve studiovém stylu, ať už natáčíte živé vystoupení, nebo noc za nocí ozvučujete koncerty na nekonečně dlouhém turné.

Fat Channel procesing v mixech StudioLive III obsahuje vstupní a výstupní zpoždění (delay), HPF, gate, kompresor, limiter a plně parametrický ekvalizér pro všechny kanály. Nejsou zde žádná omezení, žádné společně sdílené prostředky, nemusíte se rozhodovat, kde použijete jaký procesor. Vše máte vždy a všude k dispozici bez kompromisů a bez výjimek, společně s knihovnou profesionálně odladěných a plně použitelných presetů a schopností vše ukládat, selektivně vyvolávat a provádět rychlé A/B srovnání různých nastavení.

Ovšem tato nová generace procesingu Fat Channel nabízí rovněž možnost práce ve stylu pluginů, tak jak jste zvyklí ze svých studiových DAW, s alternativními modely vintage kompresorů a ekvalizérů na všech kanálech. Kompresory emulují zvuk klasických modelů, za které byste na eBay určitě nechali pár tisíc USD. Ještě lepší jsou modely ekvalizérů, jež prostřednictvím pokročilých technologií velmi přesně simulují chování jednotlivých součástek originálního vintage hardwaru, jako je například přebuzení germaniových diod.

A k tomu všemu navíc Fat Channel procesing na StudioLive 32 nabízí úplně nové efekty reverb a delay, opět včetně vintage variant – a samozřejmě neschází ani slavné Plate a Tape zvuky.

Definujte si své vlastní rozvržení vrstev, náhledy a pracovní postupy

Třetí generace pultů StudioLive překračuje běžný rámec možností, jímž lze digitální mixážní pulty přizpůsobit pracovnímu stylu. Uživatelsky definovatelné vrstvy kanálových faderů dovolují umístit libovolný kanál či sběrnici kamkoliv si přejete – a navíc se to provádí velmi snadno. Ale tímto zdaleka nekončíme. Co si třeba upravit rozvržení ovládacích prvků procesingu Fat Channel tak, abyste ty nejdůležitější parametry měli vždy po ruce a na očích? Je zde hned několik možností jak si dokonale personalizovat pracovní postupy při mixáži. Například můžete mixer ovládat simultánně několika iPady nebo počítači a na každém můžete mít spuštěnou kontrolní aplikaci UC Surface s odlišným zobrazením. To vám dává možnost současně vidět a ovládat všechny parametry, které právě potřebujete.

Vintage zvuky a využití pluginů nejsou jedinou novinkou na přepracovaném procesingu Fat Channel. Jeho kompletně nové uživatelské rozhraní přichází s intuitivní a detailní schopností ovládání všech prvků, jež u předchozí verze Fat Channel nebyla myslitelná. Osm graficky jemných digitálních displejů, plně otočných enkodérů a tlačítek s měnitelnou barvou podsvícení v kombinaci se 7“ touchscreenem poskytuje detailní informaci o nastavení a umožňuje přehlednou a rychlou orientaci v jednotlivých parametrech. Navíc, díky uživatelsky definovatelné vrstvě User Fat Channel můžete mít svých osm nejdůležitějších parametrů procesingu vždy přímo na očích. S těmito prvky a možnostmi se ke všem funkcím v intuitivním a velmi detailně rozvrženém rozhraní Fat Channel dostanete vždy rychle a pohodlně.

Děláte dnes monitorový mix? Potom se vám možná budete hodit, když se vybraná sběrnice automaticky v lokálním poslechu vyselektuje jako Solo. Pracujete ve studiu? Nastavte si Solo tak, aby fungovalo jako na studiovém mixážním pultu. Chcete mít možnost mutovat všechny Aux výstupy najednou – anebo jen spojit funkci Mute pro všechny hlavní výstupy? A co třeba globálně propojit Mute na všech sběrnicích? Máte prostě spoustu možností, jak si práci zjednodušit tak, abyste se při mixování hudby cítili stejně pohodlně a příjemně, jako v té skvělé plyšové dece, kterou jste dostali loni k Vánocům.

Upravujte scény a presety několika novými chytrými způsoby – včetně vašich vlastních

U 3. generace mixů StudioLive jsme hodně vsadili na větší flexibilitu při práci se scénami a presety. Scény nyní obsahují funkci Scene Safe, která vám umožňuje chránit individuálně vybrané kanály před změnou parametrů při vyvolání scény. Podobně jsme rozšířili koncept presetů Fat Channelu, takže se presety prakticky chovají jako scény jednotlivých kanálů. Neukládají se tedy pouze nastavení úrovní a parametry Fat Channelu, ale také přiřazení sběrnic a Auxů. Pochopitelně můžete využít filtry presetů a vybrat si s jejich pomocí přesně to, co chcete z paměti vyvolat.

Vytváření, ukládání a vyvolávání scén je stejně jednoduché, jako bylo u StudioLive pultů vždy, nyní však můžete své scény navíc ještě precizně upravovat. Vždy můžete přesně určit, která konkrétní nastavení se přepíšou a změní při globálním vyvolání scény na StudioLive. S funkcí Scene Safe vyvolání globální scény neovlivní nastavení kanálů označených jako „Safe“. To je nedocenitelná funkce, ať už mícháte v divadle, na festivalu, v klubu, nebo třeba v kostele.

Výrazně jsme také rozšířili presety pro Fat Channel, takže nyní pro každý jednotlivý kanál můžete uložit nastavení skutečně u všech parametrů. Pochopitelně, že presety obsahují nastavení parametrů procesingu Fat Channel, ale ukládají také úrovně a přiřazení sběrnic a označení (jména) kanálů. Je to vlastně něco, jako scéna, kterou můžete uložit a vyvolat pro individuální kanál.

Představte si například, že pravidelně ozvučujete kapelu, ve které se střídají dva basisté podle toho, kdo má zrovna čas (jak to tak občas bývá). První basista je excelentní hráč a zbytek kapely ho chce slyšet v monitorech pěkně nahlas a čistě. Uložíte si preset, kde bude jeho nástroj v monitorových Auxech zesílený a máte připraveno. Naopak druhý basák je slabší (buďme upřímní, hraje fakt pěkně na houby) a ostatní členové kapely jsou spokojenější, když ho moc neslyší. Žádný problém – vytvoříte si druhý preset, kde bude basa v monitorech slaběji, nebo vůbec a vyvoláte si je podle toho, kdo z těch dvou zrovna přijde na scénu.

Vytvořte si s novými FlexMixy sběrnice a grupy přesně podle svých potřeb

Také nenávidíte tu situaci, kdy si před vystoupením připravujete mixážní pult a zjistíte, že vám zbývá jedna nevyužitá podskupina, ale zato vám chybí jeden monitorový Aux? Tak s tímto probémem se na digitálním mixu StudioLive díky šestnácti FlexMixům jež mohou být individuálně nastaveny jako Aux, podskupina, nebo Matrix již nesetkáte. Těchto 16 FlexMixů v kombinaci se čtyřmi fixními podskupinami vám dává k dispozici celkem 20 výstupních sběrnic, a to bez započítání hlavního výstupu a solo sběrnice. K tomu jsme navíc přidali 24 DCA, se kterými můžete flexibilně ovládat kanálové skupiny. A jako vrchol všeho si můžete vybrat, zda vrstva faderů, s níž právě pracujete, bude odrážet vstupní kanály v poměru 1:1, kdy každý fader odpovídá jednomu kanálu, nebo zda vrstvu libovolně rozdělíte mezi vstupy a výstupy, a přiřadíte si v ní cokoliv kamkoliv, včetně DCA a Auxů. A to je jen několik málo možností, jak si můžete přizpůsobit svůj digitální mixer StudioLive přesně podle svých potřeb a preferencí.

Studio One Professional: Součástí StudioLive 32.

Roky přidáváme k našim zvukovým kartám a mixpultům software Studio one Artist. Ale protože víme, že když si zvolíte StudioLive 32, chcete prostě to nejlepší, dostanete k němu plnou verzi Studio One Professional. Získáte tak nejen jedinečné funkce nejvyšší řady našeho DAW jako například integraci Melodyne, masteringovou Project Page, Note FX a Macro Controls, ale také všechny výhody maximálního spojení mezi Studio One vaším mixem, včetně vzdáleného řízení preampů přímo ze Studio One.

Integrovaný software pro flexibilní ovládání a snadno přístupné nahrávání

Digitální mixy PreSonus StudioLive jsou úzce propojeny s celým balíkem pokročilého software. Díky využití bezdrátového propojení či s pomocí existující kabelové sítě může zvukař prostřednictvím dotykově ovládané aplikace UC Surface, kompatibilní s platformami Mac, Windows a iPad®, mixovat prakticky odkudkoliv. Program Studio One dokáže ovládat vstupní úrovně předzesilovačů XMAX i nastavení procesingu ve Fat Channel, což umožňuje dynamicky využívat efekty současně s nízkolatenčním záznamem. (Zpěváci, kteří se rádi topí v reverbu se mohou radovat!) S programem Capture lze kompletně automatizovat virtuální zvukové zkoušky a pořizovat živé nahrávky. Scény zachycující změny nastavení parametrů mixpultu se dají uložit společně se živým záznamem a následně editovat ve Studio One. Jednoduše digitální mixážní pulty StudioLive vytváří společně se svým softwarem jednotný ekosystém, který vám umožní dokonale naplnit vaše kreativní vize.

Příprava pro síťové prostředí se širokým výběrem možností počítačového záznamu

Práce v síti není budoucností profesionálních zvukových systémů – je tady totiž již dnes. Mixážní pulty StudioLive jsou vybaveny AVB Ethernetovou konektivitou, jež umožňuje vytvořit síť z několika mixů StudioLive a kompatibilních počítačů a streamovat až 55 audio kanálů do a z počítačů Mac nebo Windows. Mimo to máte k dispozici navíc ještě možnost 38x38 nahrávání prostřednictvím USB 2.0, což vám dává možnost vybrat si pro sebe tu nejoptimálnější metodu počítačového záznamu. Ke každému kanálu mixu můžete jako zdroj signálu individuálně přiřadit buď jeho analogový vstup, nebo dedikovaný digitální return z počítače. A samotné nahrávání je neskutečně jednoduché: Prostě jedním kliknutím spustíte dodaný předkonfigurovaný software Capture a zaznamenáte signál ze všech vstupů a k tomu navíc hlavní stereofonní výstup. Stejně tak můžete k nahrávání využít přiložený DAW Studio One nebo jakýkoliv jiný záznamový software, který podporuje ASIO nebo Core Audio. (Kompletní ekosystém AVB řešení, který bude zahrnovat digitální stageboxy a malé mixy pro personální monitoring bude představen v průběhu roku 2017.)

AVB (Audio Video Bridging, někdy také označovaný jako Time Sensitive Networking, neboli TSN) je sada síťových standardů IEEE 802.1, jež definuje jednoduchou digitální síť pro přenos audio, video a dalších formátů prostřednictvím chytrých switchů, které dokáží zajistit AVB přenos dat dat bez kompromisů v integritě sítě.

Digitální mixpulty StudioLive jsou vybaveny druhou generaci síťového rozhraní PreSonus AVB a umožňují vytvořit kompletní 55x55 síť s počítači Mac a Windows. Počítače Mac podporují AVB sítě nativně, nevyžadují tedy žádný dodatečný software či hardware. Pokud máte v počítači ethernetový konektor (nebo adaptér Thunderbolt-Ethernet) a aktuální verzi MacOS®, můžete okamžitě po síti přenášet audio mezi vaším počítačem Mac a digitálním mixem StudioLive. Pro vytvoření AVB/TSN sítě s počítači Windows PC je nutné využít síťové karty a drivery třetích výrobců.

Dálkové ovládání mixu je k dispozici pro celou škálu bezdrátových i síťových zařízení

Jako doplněk k AVB konektivitě poskytují mixážní konzole StudioLive 1GB ethernetový port, který může být připojen kabelem přímo k počítači, nebo k bezdrátovému WiFi routeru. To přináší uživateli vzdálený přístup prakticky ke všem funkcím mixu. Míchat je možné bezdrátově nebo s pomocí kabelového propojení téměř odkudkoliv, prostřednictvím aplikace UC Surface pro Mac®, Windows® a iPad®. Navíc si můžete přidat ještě druhý, třetí, či dokonce čtvrtý monitor pro větší přehlednost a rychlejší přístup k požadovaným funkcím. Muzikanti na pódiu si mohou sami nastavit poslechové poměry ve svých monitorech s aplikací QMix®-UC pro iPhone®, iPod® touch, nebo Android™, aniž by bylo potřeba vytvářet jakékoliv speciální monitoringové sítě. Zkuste to tedy s dráty či bez drátů, anebo rovnou oběma způsoby najednou.

Rozsáhlé možnosti konektivity pro flexibilní práci se signálem

Zadní panel mixů StudioLive přináší kompletní sadu konektorů, potřebnou pro živé ozvučení i studiovou produkci. S flexibilní konektivitou, skvělou zvukovou kvalitou, neomezenou schopností přizpůsobit se vašim pracovním postupům, výkonným procesingem a širokými možnostmi routingu i mixážních postupů můžete vytvářet své mixy jakýmkoliv způsobem, který vám bude vyhovovat. My vám k nim jenom poskytneme ty správné nástroje.

Skvělý zvuk

Zapojte digitální mixážní pult StudioLive a okamžitě uslyšíte jemné detaily a otevřené, křišťálově čisté výšky, jež byste očekávali spíš u extrémně drahé analogové studiové konzole. Ve firmě PreSonus jsme svou reputaci historicky založili na úžasně znějících analogových obvodech, ke kterým patří například slavné Class A tranzistorové předzesilovače XMAX a veškerou tuto zkušenost jsme využili při návrhu nových pultů řady StudioLive III. Na použitých součástkách jsme rozhodně nešetřili a řekli jsme také jednoznačné „Ne!“ interním plochým kabelům, které zvyšují přeslechy a generují šum. Výsledek v podobě mixů StudioLive 32, Studiolive 24 a StudioLive 16 vám tak může poskytnout špičkovou zvukovou kvalitu, jíž potřebujete k tomu, abyste mohli produkovat skvělé živé mixy i studiové nahrávky a udrželi si tak vaši těžce vybudovanou reputaci.

Začneme skvělými mikrofonními předzesilovači. Úkolem mikrofonního předzesilovače v digitálním mixážním pultu je zesílit mikrofonní signál na linkovou úroveň před tím, než bude převeden do digitální domény. Dobrý předzesilovač musí signál oproti původní úrovni zesílit téměř 400x, což z něj činí jeden z nejdůležitějších komponentů celého rozhraní. Levné předzesilovače založené na průměrných operačních zesilovačích vytváří obvykle tenký a lehce zkreslený zvuk s velkým množstvím šumu. Ovšem zvukové kvality předzesilovačů XMAX jsou limitovány pouze mikrofonem, který do nich zapojíte.

Předzesilovače XMAX totiž staví na třech klíčových prvcích:

  • Třída A. Obvody Třídy A (Class A) nemají přechodové zkreslení a poskytují tak čistší, jasnější a více muzikální zvuk než obvody Třídy AB, jež jsou použity v mnoha běžných mikrofonních preampech.
  • Vysoké napětí. Napájecí větev předzesilovačů XMAX pracuje s napětím 30 V. Většina průměrných obvodů založených na operačních zesilovačích využívá napájení 10 – 18 V. Vyšší napájecí napětí poskytuje signálu větší dynamický rozsah, vyšší odolnost vůči přebuzení, hlubší basy, jemnější výšky a celkově bohatší zvuk.
  • Diskrétní součástky a nikoliv operační zesilovače. V obvodech předzesilovačů XMAX jsou využity pouze samostatné komponenty v podobě čistých tranzistorů, rezistorů a kondenzátorů. Integrované operační zesilovače totiž generují šum, zkreslení a nepřirozeně zvuk zabarvují. Obvody složené z diskrétních součástek naopak poskytují ultranízký šum a transparentní zvuk.

Jednoznačným výsledkem unikátnícho designu mikrofonních předzesilovačů XMAX je velký dynamický rozsah, nízký šum, vysoká odolnost vůči přebuzení, široký frekvenční rozsah a co je nejdůležitější – muzikálnost a transparentnost.

Předzesilovače XMAX v digitálních mixpultech StudioLive však nabízejí ještě jednu výhodu. Jejich nastavení se dá uložit a vyvolat. Již v roce 1995 si PreSonus nechal, v souvislosti se zaváděním prvních studiových výrobků, patentovat digitální řízení analogových obvodů. Na základě tohoto odkazu jsme nově vytvořili oddělený obvod digitálního řízení úrovně vstupu analogových mikrofonních předzesilovačů XMAX, který umožňuje digitálně uložit a následně vyvolat nastavení úrovně, aniž by tomu obětoval kvalitu a věrnost zvuku. U pultů StudioLive můžete své předzesilovače řídit dálkově pomocí UC Software nebo Studio One a pokud si vyvoláte z paměti scénu, načtou se hodnoty nastavení předzesilovačů stejně, jako veškeré ostatní parametry.

Máte dotaz? Napište nám