StudioLive R

Rackový mix s úchvatným DSP výkonem

StudioLive R: rackový mix a stagebox pro konzole StudioLive Series III

Dokonalý partner pro mixážní konzole StudioLives Series III

Rackový mix StudioLive R třetí generace představuje dokonalého partnera pro vaši digitální konzoli/rekordér StudioLive Series III, pro který může sloužit jako standardní stagebox, nebo jako kombinace stageboxu a monitorového mixu. Jelikož rackové mixy i konzole StudioLive Series III mohou fungovat v AVB síťovém režimu, stačí vám k propojení FOH mixu a pódiového stageboxu pouze jediný lehký kabel typu CAT5 nebo CAT6. Díky tomu se zbavíte nejen těžkých a drahých multipárových kabelů, ale také degradace signálu, ke které v dlouhých analogových rozvodech vždy nevyhnutelně dochází. Navíc můžete ze své síťově připojené FOH konzole dálkově ovládat mikrofonní předzesilovače a Phantomové napájení na stageboxu StudioLive R.
V režimu stageboxu a monitorového mixu slouží StudioLive R nejen jako excelentní síťový stagebox, ale pracuje také jako plně vybavený monitorový mix s mnohem větší zásobou DSP výkonu, než jakýkoliv jiný mix této kategorie – a při tom v racku zabere minimum prostoru (StudioLive 32R a 24R 2U a StudioLive 16R 1U).

Nejvýkonnější rackový mix ve své třídě

Pokud říkáme, že stagebox a rackový mix StudioLive R je tím zdaleka nejvýkonnějším rackovým digitálním mixem ve své třídě, neříkáme to bezdůvodně. Třetí generace rackových mixů StudioLive je totiž výsledkem desetiletého pečlivého vývoje - nyní s kompletně vyvolatelnými presety a s dálkově ovládanými předzesilovači XMAX. Navzdory rozsáhlým funkčním možnostem třetí generace rackových mixů Studio Live ještě dále vylepšuje legendárně jednoduché ovládání pultů PreSonus o široké možnosti kustomizace a přizpůsobení pracovních postupů požadavkům a zvyklostem uživatele.
Tradičně vyhledávaný zvuk StudioLive je nyní ještě lepší než byl kdy předtím a to zejména díky třetí generaci Fat Channel procesingu, který byl navržen od základů nově a v neposlední řadě též zásluhou nově vytvořených unikátních ekvalizérů a kompresorů ve vintage stylu.

Připojením zabudované AVB sítě, USB multitrackového rekordéru a integrovaného stereorekordéru využívajícího SD karty a doplněním těchto funkcí o kompletní balík ovládacího a produkčního softwaru, dostanete do rukou mixážní a nahrávací továrnu, která je stejně impozantní v úloze stageboxu a monitorového mixu, v roli FOH mixu řízeného dálkově počítačem či tabletem i v situaci, kdy slouží jako srdce vašeho nahrávacího studia.

Třetí generace Fat Channel procesingu

Rackové mixy StudioLive Series II se mohou pochlubit stejnou třetí generací FatChannel procesingu, jakou můžeme najít také na mixážních konzolích StudioLive Series III.
Fat Channel třetí generace vám poskytne digitální preciznost, kombinovanou s duší a srdcem analogového zvuku. Přichází s filozofií a pracovními postupy studiových pluginů, kdy pro každý kanál máte nyní k dispozici volitelný procesing ve vintage stylu - od klasických lampových limiterů po pasivní ekvalizéry. A navíc k procesingu na vstupních kanálech nabízí StudioLive R Series III ještě 6-pásmový plně parametrický ekvalizér na každém z výstupů.
Užijte si rozsáhlé možnosti procesingu ve studiovém stylu, ať už natáčíte živá vystoupení, mícháte pro hudebníky signál v pódiových monitorech nebo ozvučujete koncert v úloze FOH zvukaře.

Fat Channel procesing v mixu StudioLive 32 obsahuje vstupní a výstupní zpoždění (delay), HPF, gate, kompresor, limiter a plně parametrický ekvalizér pro všechny kanály a sběrnice. Nejsou zde žádná omezení, žádné společně sdílené prostředky, nemusíte se rozhodovat, kde použijete jaký procesor. Vše máte vždy a všude k dispozici bez kompromisů a bez výjimek, společně s knihovnou profesionálně odladěných a plně použitelných presetů, se schopností vše ukládat, selektivně vyvolávat a provádět rychlé A/B srovnání různých nastavení.

Ovšem tato nová generace procesingu Fat Channel nabízí rovněž možnost práce ve stylu pluginů, tak jak jste zvyklí ze svých studiových DAW, s alternativními modely vintage kompresorů a ekvalizérů na všech kanálech. Kompresory emulují zvuk klasických modelů, za které byste na eBay určitě nechali pár tisíc USD. Ještě lepší jsou modely ekvalizérů, jež prostřednictvím pokročilých technologií velmi přesně simulují chování jednotlivých součástek originálního vintage hardwaru, jako je například přebuzení germaniových diod.

A k tomu všemu navíc Fat Channel procesing na StudioLive 32 nabízí úplně nové efekty reverb a delay, opět včetně vintage variant – a samozřejmě neschází ani slavné Plate a Tape zvuky.

Upravujte scény a presety několika novými chytrými způsoby – včetně vašich vlastních

U třetí generace mixu StudioLive jsme hodně vsadili na větší flexibilitu při práci se scénami a presety. Scény nyní obsahují funkci Scene Safe, která vám umožňuje chránit individuálně vybrané kanály před změnou parametrů při vyvolání scény. Podobně jsme rozšířili koncept presetů Fat Channelu, takže se presety prakticky chovají jako scény jednotlivých kanálů. Neukládají se tedy pouze nastavení úrovní a parametry Fat Channelu, ale také přiřazení sběrnic a Auxů.

Pochopitelně můžete využít filtry presetů a vybrat si s jejich pomocí přesně to, co chcete z paměti vyvolat.

Vytváření, ukládání a vyvolávání scén je stejně jednoduché, jako bylo u StudioLive vždy, nyní však můžete své scény navíc ještě precizně upravovat. Vždy můžete přesně určit, která konkrétní nastavení se přepíšou a změní při globálním vyvolání scény na StudioLive. S funkcí Scene Safe vyvolání globální scény neovlivní nastavení kanálů označených jako „Safe“. To je nedocenitelná funkce, ať už mícháte v divadle, na festivalu, v klubu, nebo třeba v kostele.

Výrazně jsme také rozšířili presety pro Fat Channel, takže nyní pro každý jednotlivý kanál můžete uložit nastavení skutečně u všech parametrů. Pochopitelně, že presety obsahují nastavení parametrů procesingu Fat Channel, ale ukládají také úrovně a přiřazení sběrnic a označení (jména) kanálů. Je to vlastně něco, jako scéna, kterou můžete uložit a vyvolat pro individuální kanál.

Představte si například, že pravidelně ozvučujete kapelu, ve které se střídají dva basisté podle toho, kdo má zrovna čas (jak to tak občas bývá). První basista je excelentní hráč a zbytek kapely ho chce slyšet v monitorech pěkně nahlas a čistě. Uložíte si preset, kde bude jeho nástroj v monitorových Auxech zesílený a máte připraveno.
Naopak druhý basák je slabší (buďme upřímní, hraje fakt pěkně na houby) a ostatní členové kapely jsou spokojenější, když ho moc neslyší. Žádný problém – vytvoříte si druhý preset, kde bude basa v monitorech slaběji, nebo vůbec a vyvoláte si je podle toho, kdo z těch dvou zrovna přijde na scénu.

Vytvořte si s novými FlexMixy sběrnice a grupy přesně podle svých potřeb

Také nenávidíte tu situaci, kdy si před vystoupením připravujete mixážní pult a zjistíte, že vám zbývá jedna nevyužitá podskupina, ale zato vám chybí jeden monitorový Aux? Tak s tímto problémem se díky novým FlexMixům jež mohou být individuálně nastaveny jako Aux, podskupina, nebo Matrix již nesetkáte. FlexMixy v kombinaci se čtyřmi dalšími fixními podskupinami (pouze u StudioLive 32R a 24R) a se čtyřmi interními efektovými Auxy (2 u StudioLive 16R) rozšiřují sadu vašich výstupních sběrnic na opravdu solidní počet, ke kterému ještě musíme navíc připočítat hlavní výstup a solo sběrnici. Celkově tedy máte k dispozici 26 sběrnic u modelů StudioLive 32R a 24R, případně 10 u verze StudioLive 16R.
K tomu jsme ještě připojili slušný balík DCA, se kterými můžete flexibilně ovládat skupiny kanálů.
A to je jen několik málo možností, jak si můžete přizpůsobit svůj digitální mix StudioLive třetí generace přesně podle svých potřeb a preferencí.

Integrovaný software pro flexibilní ovládání a snadno přístupné nahrávání

Digitální mixy PreSonus StudioLive Series III jsou úzce propojeny s celým balíkem pokročilého software. Díky využití bezdrátového propojení či s pomocí existující kabelové sítě může zvukař prostřednictvím dotykově ovládané aplikace UC Surface, kompatibilní s platformami Mac, Windows a iPad®, mixovat prakticky odkudkoliv.
Program Studio One Artist dokáže ovládat vstupní úrovně předzesilovačů XMAX i nastavení procesingu ve Fat Channel, což umožňuje dynamicky využívat efekty současně s nízkolatenčním záznamem. (Zpěváci, kteří se rádi topí v reverbu se tedy mohou zaradovat!)
S programem Capture lze kompletně automatizovat virtuální zvukové zkoušky a pořizovat živé nahrávky. Scény zachycující změny nastavení parametrů mixpultu se dají uložit společně se živým záznamem a následně editovat ve Studio One Artist.
Jednoduše digitální mixážní pult StudioLive R vytváří společně se svým softwarem jednotný ekosystém, který vám umožní dokonale naplnit vaše kreativní vize.

Ke všem mixům StudioLive obdržíte výkonný a sndno ovladatelný nahrávací a produkční software PreSonus Studio One Artist, kompatibilní s platformami Mac a Windows. Studio One se může pochlubit přímočarým designem, šikovným prohlížečem, který široce používá funkci „drag-and-drop“, hloubkovou editací i bohatou zásobou efektových pluginů, virtuálních nástrojů a smyček. Pokud jej připojíte k Internetu, získáte přímý přístup ke streamovací platformě SoundCloud, dozvíte se všechny aktuální novinky a ještě jej můžete dále rozšířit prostřednictvím Add-on aplikací.

Navíc je DAW Studio One úzce integrována s mixy PreSonus, takže se dokáže konfigurovat zcela automaticky. Nemusíte tedy již mapovat vstupy a výstupy, protože jsme se o to postarali za vás. Můžete dálkově ovládat vstupní úrovně předzesilovačů XMAX i nastavení procesingu ve Fat Channelu, což vám dovoluje dynamicky využívat efekty současně s nízkolatenčním záznamem.

Živá vystoupení však lze také nahrávat prostřednictvím záznamové aplikace Capture a dokonce si v ní společně se zvukem můžete ukládat i nastavení scén mixu StudioLive. Když potom otevřete uloženou „session“ ve Studio One, scéna se automaticky nahraje i s nastavením mixu StudioOne a to včetně parametrů Fat Channel procesingu.
Hotovou scénu můžete ve Studio One potom dále editovat a upravenou verzi poslat zpět do mixu i aplikace UC Surface.
A zvuková kvalita? Ta je ve Studio One jednoduše bezkonkurenční. To je tedy několik dobrých důvodů, proč se Studio One dnes postupně stává novým standardem mezi DAW.

Příprava pro síťové prostředí se širokým výběrem možností počítačového záznamu

Práce v síti není budoucností profesionálních zvukových systémů – je tady totiž již dnes. Rackové mixy StudioLive R jsou vybaveny AVB Ethernetovou konektivitou, jež umožňuje vytvořit síť z několika mixů StudioLive Series III a kompatibilních počítačů a streamovat velké množství audio kanálů (v závislosti na modelu mixu 32 - 55) do a z počítačů Mac nebo Windows.

Mimo to máte k dispozici navíc ještě možnost nahrávání prostřednictvím USB 2.0, což vám dává možnost vybrat si pro sebe tu nejoptimálnější metodu počítačového záznamu.
Ke každému kanálu mixu můžete jako zdroj signálu individuálně přiřadit buď jeho analogový vstup, nebo dedikovaný digitální return z počítače. Alternativně lze rychle a snadno nahrát stereosignál z hlavního výstupu mixu, či signál z jakékoliv jiné stereofonní sběrnice s pomocí zabudovaného SD Card rekordéru. Nahrajte tak bez počítače show pro své fanoušky, vytvořte referenční nahrávku pro muzikanty z kapely či cokoliv dalšího.
Samozřejmě můžete také simultánně nahrávat multitrackově do svého laptopu prostřednictvím USB či AVB a současně pořizovat stereo nahrávku na SD kartu.

AVB (Audio Video Bridging, někdy také označovaný jako Time Sensitive Networking, neboli TSN) je sada síťových standardů IEEE 802.1, jež definuje jednoduchou digitální síť pro přenos audio, video a dalších formátů prostřednictvím chytrých switchů, které dokáží zajistit AVB přenos dat dat bez kompromisů v integritě sítě.

V síti AVB je možné propojovat digitální zařízení na dlouhé vzdálenosti s pomocí Ethernetového kabelu CAT5 nebo CAT6. Své audio potom můžete uvnitř sítě poslat doslova kamkoliv a to s extrémně nízkou latencí. AVB také nabízí několik unikátních předností, díky kterým je pro audio signál lepší volbou, než jakýkoliv jiný síťový protokol. AVB například disponuje vysoce přesnou synchronizací vzorkovací frekvence, která výrazně snižuje harmonické zkreslení a fázový posuv. To zajišťuje, aby váš audio signál zůstal vždy čistý a dokonale srozumitelný.

AVB zaručuje, že budete mít vždy k dispozici dostatečně široké pásmo pro přenos nízkolatenčního audio signálu a to i v případě, kdy váš kolega začne streamovat video.
Tyto důležité benefity jsou neodmyslitelnou součástí AVB a získáte je pouze s tímto síťovým protokolem. Nemusíte kvůli nim nijak upravovat svá zařízení.

AVB síť využívá AVB switche (např. PreSonus SW5E), které představují aktivní síťový prvek, jenž cíleně omezuje „ne-AVB provoz“. Tímto způsobem switch zajišťuje, že budete mít pro přenos digitálního audiosignálu s extrémně nízkou latencí k dispozici vždy dostatečně široké pásmo. To znamená, že bez ohledu na další provoz, je vždy garantován nízkolatenční přenos digitálního zvukového signálu.

A mimo to, AVB využívá běžné síťové kabely CAT5 a CAT6 i obvyklé konektory – nepotřebujete tedy žádné specializované systémy ani zařízení.

SD karty jsou standardním formátem používaným např. v mnoha fotoaparátech a pro živé nahrávání jsou naprosto vynikající. Karty musí splňovat striktní testovací a výkonové standardy. Každá SD karta má svou třídu a pro její získání musí projít přísným testováním.

SD karty jsou ploché, nevyčnívají a po zabudování tvoří s povrchem mixážního pultu dokonalou rovinu, takže o kartu nemůžete náhodně zachytit a zlomit jí, jako se to občas stává s USB flash disky. Karty navíc nemají žádné pohyblivé části, jsou tedy mnohem spolehlivější a snesou podstatně drsnější zacházení (např. na cestách), než pevné disky. A jelikož jsou SD karty velmi rozšířené v mnoha výrobcích spotřební elektroniky, jsou také velmi snadno dostupné.

Dálkové ovládání mixu je k dispozici pro celou škálu bezdrátových i síťových zařízení

Jako doplněk k AVB konektivitě poskytují rackové mixy StudioLive R třetí generace 1GB ethernetový port, který může být připojen kabelem přímo k počítači, nebo k bezdrátovému WiFi routeru. To přináší uživateli vzdálený přístup prakticky ke všem funkcím mixu. Míchat je možné bezdrátově, nebo s pomocí kabelového propojení téměř odkudkoliv, prostřednictvím aplikace UC Surface pro počítače Mac® a Windows® či tablety iPad® a Android ™.

Navíc si můžete přidat ještě druhý, třetí, či dokonce čtvrtý monitor pro větší přehlednost a rychlejší přístup k požadovaným funkcím.
Muzikanti na pódiu si mohou sami nastavit poslechové poměry ve svých monitorech s aplikací QMix®-UC pro iPhone®, iPod® touch, nebo Android™, aniž by bylo potřeba vytvářet jakékoliv speciální monitoringové sítě.
Zkuste to tedy s dráty či bez drátů, anebo rovnou oběma způsoby najednou.

Jednoduchá a univerzální audio konektivita

Snažili jsme se zachovat přední i zadní panely rackových mixů StudioLive třetí generace maximálně jednoduché a současně je vybavit veškerou potřebnou konektivitou. Všechny vstupní kanály jsou proto osazeny konektory typu Combo a dovolují tak připojit jak mikrofony, tak linkové signály. Navíc máte na posledních dvou kanálech k dispozici ještě pár nesymetrických RCA konektorů, jež slouží jako doplňkový vstup pro snadné připojení smartphonů, přehrávačů a dalších audio zařízení spadajících do sféry spotřební elektroniky.

Dvojici hlavních L/R výstupů a sluchátkový výstup doplňují FlexMix výstupy, které mohou být individuálně nakonfigurovány jako podskupina, monitorový výstup, nebo matrix. Výsledkem je univerzální sada konektorů, jež vám v kompaktním rackovém formátu poskytuje přístup ke všemu potřebnému.

Skvělý zvuk

Zapojte digitální rackový mix StudioLive R Series III a okamžitě uslyšíte jemné detaily a otevřené, křišťálově čisté výšky, jež byste očekávali spíš u extrémně drahé analogové studiové konzole. Ve firmě PreSonus jsme svou reputaci historicky založili na úžasně znějících analogových obvodech, ke kterým patří například slavné Class A tranzistorové předzesilovače XMAX a veškerou tuto zkušenost jsme využili při návrhu konzolí a rackových mixů StudioLive třetí generace.

Na použitých součástkách jsme rozhodně nešetřili a řekli jsme také jednoznačné „Ne!“ interním plochým kabelům, které zvyšují přeslechy a generují šum.
Výsledek v podobě mixu StudioLive Series III vám tak poskytne špičkovou zvukovou kvalitu, jíž potřebujete k tomu, abyste mohli produkovat skvělé živé mixy i studiové nahrávky a udrželi si tak vaši těžce vybudovanou reputaci.

Začneme skvělými mikrofonními předzesilovači. Úkolem mikrofonního předzesilovače v digitálním mixážním pultu je zesílit mikrofonní signál na linkovou úroveň před tím, než bude převeden do digitální domény. Dobrý předzesilovač musí signál oproti původní úrovni zesílit téměř 400x, což z něj činí jeden z nejdůležitějších komponentů celého rozhraní. Levné předzesilovače založené na průměrných operačních zesilovačích vytváří obvykle tenký a lehce zkreslený zvuk s velkým množstvím šumu. Ovšem zvukové kvality předzesilovačů XMAX jsou limitovány pouze mikrofonem, který do nich zapojíte.

Předzesilovače XMAX totiž staví na třech klíčových prvcích:

  • Třída A. Obvody Třídy A (Class A) nemají přechodové zkreslení a poskytují tak čistší, jasnější a více muzikální zvuk než obvody Třídy AB, jež jsou použity v mnoha běžných mikrofonních preampech.
  • Vysoké napětí. Napájecí větev předzesilovačů XMAX pracuje s napětím 30 V. Většina průměrných obvodů založených na operačních zesilovačích využívá napájení 10 – 18 V. Vyšší napájecí napětí poskytuje signálu větší dynamický rozsah, vyšší odolnost vůči přebuzení, hlubší basy, jemnější výšky a celkově bohatší zvuk.
  • Diskrétní součástky a nikoliv operační zesilovače. V obvodech předzesilovačů XMAX jsou využity pouze samostatné komponenty v podobě čistých tranzistorů, rezistorů a kondenzátorů. Integrované operační zesilovače totiž generují šum, zkreslení a nepřirozeně zvuk zabarvují. Obvody složené z diskrétních součástek naopak poskytují ultranízký šum a transparentní zvuk.

Jednoznačným výsledkem unikátnícho designu mikrofonních předzesilovačů XMAX je velký dynamický rozsah, nízký šum, vysoká odolnost vůči přebuzení, široký frekvenční rozsah a co je nejdůležitější – muzikálnost a transparentnost.

Předzesilovače XMAX v digitálním mixpultu StudioLive třetí generace však nabízejí ještě jednu výhodu. Jejich nastavení se dá uložit a vyvolat. Již v roce 1995 si PreSonus nechal, v souvislosti se zaváděním prvních studiových výrobků, patentovat digitální řízení analogových obvodů. Na základě tohoto odkazu jsme nově vytvořili oddělený obvod digitálního řízení úrovně vstupu analogových mikrofonních předzesilovačů XMAX, který umožňuje digitálně uložit a následně vyvolat nastavení úrovně, aniž by tomu obětoval kvalitu a věrnost zvuku.
U mixů StudioLive Series III můžete své předzesilovače řídit dálkově pomocí UC Software, nebo Studio One Artist a pokud si vyvoláte z paměti scénu, načtou se hodnoty nastavení předzesilovačů stejně, jako veškeré ostatní parametry.

Nově navíc se sadou pluginů Studio Magic

Tato sada pluginů rozšiřuje zvukové možnost DAW Studio One. Jsou to třešničky na dortu připravené předními jmény světa virtuálních nástrojů a efektů, z nichž každá dodá vašim skladbám jinou příchuť a do vašich rukou vloží kouzla praktické magie. Tyto pluginy však nejsou pouze jednoúčelovými triky, ale skutečnými tažnými koni, jejichž sílu a schopnosti uplatníte v bezpočtu svých mixáží.

Více informací o balíku softwaru Studio Magic
×

Máte dotaz? Napište nám

Chci emailem dostávat novinky z oblasti:
Odesláním souhlasím se zpracováním osobních údajů podle zásad ochrany soukromí společnosti DISK Multimedia, s.r.o.